bijna herfst, balkon-update

Na een prachtig warm voorjaar met al mogelijke hitterecords en -echt heel dramatisch!- vele bosbranden in Zuid-Europa, volgde er daarna eigenlijk best wel even een “echte Hollandse zomer” met temperaturen van rond de 20-25 graden, afgewisseld met regen- en onweersbuien. Het deed me zowaar denken aan de jaren 80.
Daarna kwamen de zg. Hondsdagen met nog even flink onbestendig weer; 30-35 graden op de ene dag, flinke stortbuien op de andere dag. Gevolg onaangenaam broeierig weer.

Dat alles ligt nu volgens de weermannen en -vrouwen wel een beetje achter ons; de herfst lijkt er aan te komen. Al dit prachtige weer was goed voor mijn balkon. Alles is daar echt flink gegroeid en het is dan ook de hoogste tijd voor wat plaatjes van de huidige stand van zaken. In 2019 had ik het al over het verpotten van wilgjes, hortensia, hedera en jonge eikjes naar grotere potten! Nu, dat verpotten heeft wel even op zich laten wachten, maar inmiddels staat het meeste daadwerkelijk in een grotere pot en de zilverpeppel heeft bovendien geen mieren meer op bezoek.
Ook staat er nog allerlei nieuws tussen. De twee groene ijzeren gansjes van mijn ouders, een aloë vera die binnen uit zijn pot was gegroeid, een paars bloeiend pentas plantje, gekregen van buurvrouw :-)) en een purperklokje, overgehouden uit een plantenbakje. Ook het zwarte bessenstruikje is nieuw  en heb ik gekocht voor het blad, dat net als gember goed tegen schouderartrose helpt. De zwarte bes gaat misschien dit najaar naar mijn postzegeltuin vóór, waar nu nog een vijgenboompje staat. Het vijgenboompje krijgt daar te weinig zon en mag naar buurman, die een hete zonnige tuin heeft en daar van alles kweekt.

Het verschil is nog het best te zien, wanneer je de foto’s van deze blogpost er naast ziet. Dat is dan ook 4,5 jaar geleden……. :-))

Ik moet wat vaker over mijn balkonnetje  berichten!