beuk? krent? vuilboom!

vuilboom thuis_25072020 (c)uilentaal Deze boom hiernaast is misschien dan nog niet zo groot en indrukwekkend, hij mag wel op mijn bomenpagina (klik hiervoor op de foto)! Het is nl. een boom die ik als zaailing (!!) uit een Sallands bos heb meegenomen. De boom staat nu minstens 5 jaar op deze plek en is al eens wat bijgesnoeid omdat buurvrouw anders in het donker zit ;-).
Ik ging er eigenlijk vanuit dat het een beuk was, of misschien wel een krent. Ik hoopte dat laatste, omdat hij dan mooi zou gaan bloeien. Maar telkens als alle krenten hier in de buurt al flink vol met witte bloesem zaten, gebeurde er niets met mijn boom. Nou ja, misschien komen die bloesems over een jaar of wat, misschien moet de boom eerst een beetje meer “boom” worden, dacht ik soms. Ook stond mijn boom altijd veel later in het blad dan alle andere krenten en beuken. En aan het blad begon ik ook steeds meer te twijfelen. Mijn  boom had een vrij gladde rand en beuken en krenten hebben meer een getande of gezaagde bladrand. Vraagtekens alom dus!
Dankzij de prachtige telefoonapp Flora Incognita op het toestel van mijn man, weet ik nu sinds een paar weken, dat mijn vraagtekenboom een echte vuilboom ofwel een Rhamnus frangula is! En dat is nog beter dan ik had durven dromen, want de langdurig bloeiende vuilboom biedt prima foerage voor de honingbijen! Op de foto zie je links voor trouwens onze immer groeiende hedera en rechts voor een vijgenboompje, dat ik ooit gered heb van de vuilcontainer.