KNM – thema instanties -4

Voor mijn leerlingen!

Je moet voor het KNM-examen echt heel veel dingen over de Nederlandse maatschappij weten. Denk niet, dat het KNM-examen makkelijk is. Dat is het niet! Probeer daarom de teksten uit je boek en van de papieren goed te leren!

Dit leren gaat gemakkelijker als je heel veel vragen over de teksten kunt beantwoorden. Leer de vragen niet alleen maar uit je hoofd. Probeer ook goed te begrijpen wat je als antwoord op een vraag geeft. Zo kun je ook andere vragen in een KNM-examen goed beantwoorden, omdat je de teksten goed hebt geleerd.

Deze vragen hieronder gaan over het thema Instanties. Instanties zijn bijvoorbeeld de gemeente, de belastingdienst of de politie.

Dit keer gaan de vragen over  hulp vragen bij problemen met de overheid, met de wet, bij discriminatie en bij problemen thuis.

Problemen met de overheid (instanties)

1) Wat moet je doen, wanneer je problemen met de overheid hebt?
Je dient een klacht in bij de instantie, waarmee je het probleem hebt.

2) Wat doe je wanneer er niets met jouw klacht bij de instantie wordt gedaan?
Je kunt een klacht indienen bij de ombudsman.
Dit moet je binnen 1 jaar doen.

3) Wat is de ombudsman?
De ombudsman is er speciaal voor problemen tussen een burger en instanties.
De ombudsman is onafhankelijk en neutraal.

4) Kan je 2 voorbeelden van klachten voor de ombudsman noemen?
a) Je hebt een probleem met de belasting. Je moet geld terugkrijgen, maar hebt het nog steeds niet.
De belastingdienst zegt dat zij het betaald hebben.
Je legt jouw klacht neer bij de ombudsman, zodat je toch jouw geld krijgt.
b) Je hebt geen werk, maar jouw uitkering is gestopt.
Je hebt het UWV jouw klacht geschreven, maar zei doen niets.
Je dient jouw klacht in bij de ombudsman, zodat je toch jouw uitkering blijft ontvangen.

5) Hoe doet de ombudsman zijn werk?
Hij stelt vragen aan je en hij luistert naar de instantie.
Daarna schrijft de ombudsman een brief aan de overheid.
In de brief staat hoe het probleem moet worden opgelost.
De ombudsman controleert, of het probleem inderdaad wordt opgelost.
Als dit niet gebeurt, blijft de ombudsman verder gaan met controle en onderzoek.

6) Wat is het telefoonnummer van de ombudsman?
0800 – 33 55555.

Problemen met de wet.

7) Hoe heet een probleem met de wet?
Een juridisch probleem.

8) Noem 4 voorbeelden van problemen met de wet.
– Je bent ontslagen zonder goede reden;
– Je bent onterecht uit je huis gezet;
– Je moet Nederland verlaten;
– Je hebt een misdaad gepleegd.

9) Wat doe je, wanneer je hulp nodig hebt bij een juridisch probleem?
Je zoekt een advocaat in het telefoonboek.
Een goedkope advocaat kun je krijgen bij het Juridisch Loket.

10) Wat is de website en het telefoonnummer van het Juridisch Loket?
Het telefoonnummer is 0900 – 8020.
De website is: http://www.hetjl.nl/

Problemen met discriminatie.

11) Wat is discriminatie?
Wanneer je anders wordt behandeld dan andere mensen.
Discriminatie is verboden in Nederland!

12) Waarom kun je met discriminatie te maken krijgen? En geef er een voorbeeld bij.
– omdat je vrouw bent, krijg je bijvoorbeeld niet die bepaalde baan;
– omdat je een andere religie hebt, krijg je geen sollicitatiegesprek;
– omdat je een donkere huid hebt, word je uitgescholden;
– omdat je uit een ander land komt, wordt je winkelruit ingeslagen ;
– omdat je gehandicapt bent, word je op straat uitgescholden;
– omdat je homoseksueel bent, word je in elkaar geslagen.

13) Wat kan je doen tegen discriminatie?
– aangifte doen bij de politie en daar vertellen wat er gebeurde;
– melding doen bij het Meldpunt Discriminatie.

14) Waar kan je het meer informatie vinden over het Meldpunt Discriminatie?
Op de site www.discriminatie.nl

Problemen thuis

15) Waar kan je naar toe als je thuis (prive) problemen hebt?
Je kunt het vertellen aan je huisarts.
De huisarts kan je dan doorverwijzen naar de mensen van het Maatschappelijk Werk.

16) Bij welke problemen kan het Maatschappelijk Werk helpen?
– bij overlijden van een dierbare;
– bij ontslag;
– bij echtscheiding.

17) Wat kan je doen als je problemen hebt met het opvoeden van je kinderen?
Je kunt het aan je huisarts vertellen.
De huisarts kan je dan doorverwijzen naar Bureau Jeugdzorg.

18) Bij welke problemen kan Bureau Jeugdzorg helpen?
– wanneer je kind niet wil luisteren;
– wanneer je kind agressief is;
– wanneer het heel erg slecht gaat op school.