oefenen met 4 werkwoorden -5

Voor mijn leerlingen!

We gaan oefenen met de werkwoorden:

(zich) wassen
ik was (mij)
jij wast (je)
was jij (je)?
hij/zij wast (zich)
wij wassen (ons)
jullie wassen (je)
zij (mv) wassen (zich)
ik heb (mij) gewassen
verledentijd:
ik waste/wij wasten
bakken
ik bak
jij bakt
bak jij?
hij/zij bakt
wij bakken
jullie bakken
zij (mv) bakken
ik heb gebakken
verledentijd:
ik bakte/wij bakten
snijden
ik snijd
jij snijdt
Snijdt jij?
hij/zij snijdt
wij snijden
jullie snijden
zij (mv) snijden
ik heb gesneden
verledentijd:
ik  sneed/wij sneden
schijnen
ik schijn
jij schijnt
schijn jij?
hij/zij schijnt
wij schijnen
jullie schijnen
zij (mv) schijnen
de maan heeft geschenen
verledentijd:
ik scheen/wij schenen

– vanaf nu leren we ook de verledentijd en het voltooid deelwoord erbij!;
– als je de werkwoorden hierboven geleerd hebt, probeer je de oefening hieronder te maken, zonder hierboven naar de werkwoorden te kijken!
– Vul in elke zin de goede vorm van het werkwoord in;
– lees de oefening daarna een paar keer rustig (!!) door, zodat je het mooi kunt lezen;
– als je een woord niet kent, vraag het dan aan mij. Veel succes!

Vul de juiste vorm in van het werkwoord (ZICH) WASSEN:

Ik _______ mijn haren.
De hulp _________ de lakens.
De man _________   ____________ voor het gebed.
Wij ____________   ____________ allemaal in de badkamer.
Ik ________ ______ vanochtend heel goed ge_________.

Vul de juiste vorm in van het werkwoord BAKKEN:
De bakker _________ het brood.
Wij ___________ zelf ons brood.
Mijn zusje _____________ graag taart.
Vader _____________ een eitje.
Duitsers ______________ heel veel.
Ik _________ een cake ge__________.

Vul de juiste vorm in van het werkwoord SNIJDEN:
De slager __________ het vlees.
Moeder _____________ het brood.
Wij __________ de pizza in zes stukken.
Ik _________ de groente ge____________.
Zi j__________  een stuk van de bloemenstengel.
De man ___________ het tapijt op maat.

Vul de juiste vorm in van het werkwoord SCHIJNEN:
De zon ______________ veel in de zomer.
De maan ______________ alleen ’s nachts.
De lampen _____________ boven de straat.
Gisteren __________ de zon ge____________.
Ik ____________ met mijn lamp in het donker.

Wil je het geleerde over werkwoorden nogeens herhalen of andere werkwoorden beter leren, klik dan op deze link.

