herfst -2

Het is vandaag zo’n echt aangename, zonnige nazomerse dag.  En nog een vrijdag ook, dus mijn geluk kan niet op!
Echt waar! Ik houd van mooie, zonnige herfstdagen met aangename temperaturen, lange schaduwen en zo’n lekkere prikkelende herfstgeur. Daar word ik blij van :).

Daarom wil ik graag iets met jullie delen dat aus dem Land der Dichter und Denker stamt. Dat past prachtig bij mijn stemming en deze mooie dag.
Ik houd namelijk van veel dingen uit dat land; de uitgestrektheid en afwisseling van het landschap, de taal, de gedichten, de nette en vriendelijke mensen.  Én niet te vergeten, de reichhaltige Auswahl aan heerlijke taartjes bij de koffie. Koffie die je natuurlijk alleen in een Kännchen bestelt voor het échte genieten ;).

Hier komt dan een mooi “herfstig” gedicht van August Heinrich Hoffmann von Fallersleben (1798-1874). Het heet

Herbstlied 1)

Der Frühling hat es angefangen,
Der Sommer hat’s vollbracht.
Seht, wie mit seinen roten Wangen
So mancher Apfel lacht!

Es kommt der Herbst mit reicher Gabe,
Er teilt sie fröhlich aus,
Und geht dann wie am Bettelstabe,
Ein armer Mann, nach Haus.

Voll sind die Speicher nun und Gaden 2),
Dass nichts uns mehr gebricht.
Wir wollen ihn zu Gaste laden,
Er aber will es nicht.

Er will uns ohne Dank erfreuen,
Kommt immer wieder her:
Lasst uns das Gute drum erneuen,
Dann sind wir gut wie er.

Noten:
1) er is nog een gedicht van Hoffmann von Fallersleben dat “Herbstlied” heet. Beide gedichten komen uit de verzameling “Kinderlieder”.
2) huis met slechts één kamer, voorraadkamer.

Een goed weekend allemaal!

