handje

Voor het aanstaande weekend wil ik mijn inmiddels forse (pinterest)verzameling handjes van Mirjam, Fatima of Maria (kies maar uit….. ;-)) graag met jullie delen! Zie hieronder.
Het Midden-Oosten stikt van de handjes! Het Arabisch voor zo’n handje is hamsa, hamsa betekent vijf, naar de vijf vingers aan de hand. De hamsa beschermt tegen allerlei narigheid, ook al zou je dat momenteel niet zeggen als je naar het Midden-Oosten kijkt!
Ben je Joods dan noem je het handje “hand van Mirjam”, de zus van Mozes en Aäron. Ben je moslim dan heet het handje voor jou “hand van Fatima”, de dochter van de Profeet. En hang je het christelijk geloof aan, dan noem je het handje misschien wel “hand van Maria”, de moeder van Jezus, ook al hoor je deze benaming niet echt vaak. Kortom alles mag! Allemaal blij!

Mijn eigen hamsaverzameling -in wording- hangt bij mij direct naast de trap, in de hal, bij binnenkomst. Ook ik hoop van harte op de beschermende werking van mijn hamsa’s en vind dan ook: hoe meer hoe beter! Je maakt mij altijd blij met een mooi handje. En het maakt me echt niet uit of het nu van Mirjam, Fatima of Maria is.

