oefenen met 4 werkwoorden -2

Voor mijn leerlingen!

We gaan deze keer oefenen met de werkwoorden:

noemen
ik noem
jij noemt
noem jij?
hij/zij noemt
wij noemen
jullie noemen
zij (mv) noemen
lopen
ik loop
jij loopt
loop jij?
hij/zij loopt
wij lopen
jullie lopen
zij (mv) lopen
staan
ik sta
jij staat
sta jij?
hij/zij staat
wij staan
jullie staan
zij (mv) staan
liggen
ik lig
jij ligt
lig jij?
hij/zij ligt
wij liggen
jullie liggen
zij (mv) liggen

– wanneer je de werkwoorden hierboven hebt geleerd, probeer je de oefening hieronder te  maken, kijk niet meer naar de werkwoorden hierboven!;
– maak zinnen met de volgende woorden;
– gebruik in elke zin de juiste (=goede) vorm van het werkwoord, dus bijvoorbeeld: ik loop, wij staan, het meisje ligt, de vrouwen noemen;
let op de volgorde van de woorden in een vraagzin (=?)
– een zin moet een vraagzin worden als er een vraagteken (=?) achter de woorden staat;
let ook op het gebruiken van de woorden in, met, naar, op, bij.

voorbeeld:
1. ik, (noemen), grote jongen, Ahmed
Ik noem de grote jongen Ahmed______________________________________
2. Hoe, je, (noemen), gele bloem, ?
_____________________________________________________________
3. ouders, (noemen), dochter, Anna
_____________________________________________________________
4. man, (lopen), straat
_____________________________________________________________
5. kinderen, (lopen), school
_____________________________________________________________
6. meisje, (lopen), regen
_____________________________________________________________
7. vrouw, (staan), bushalte
_____________________________________________________________
8. jongen, (staan), in de rij, kassa
_____________________________________________________________
9. bloemen, (staan), vaas.
_____________________________________________________________
10. boek, (liggen), tafel
_____________________________________________________________
11. zieke vrouw, (liggen), bed
_____________________________________________________________
12. sokken, (liggen), kast _____________________________________________________________

Wil je het geleerde over werkwoorden nogeens herhalen of andere werkwoorden beter leren, klik dan op deze link.

