oefenen met 4 werkwoorden

Voor mijn leerlingen!

We gaan oefenen met de werkwoorden:

schrijven
ik schrijf
jij schrijft
schrijf jij?
hij/zij schrijft
wij schrijven
jullie schrijven
zij(mv) schrijven
luisteren
ik luister
jij luistert
luister jij?
hij/zij luistert
wij luisteren
jullie luisteren
zij(mv) luisteren
spreken
ik spreek
jij spreekt
spreek jij?
hij/zij spreekt
wij spreken
jullie spreken
zij (mv) spreken
lezen
ik lees
jij leest
lees jij?
hij/zij leest
wij lezen
jullie lezen
zij (mv) lezen

– als je de werkwoorden hierboven hebt geleerd, probeer dan de volgende oefening te maken. Kijk niet meer naar de werkwoorden hierboven;
– maak zinnen met de volgende woorden;
– gebruik in elke zin de juiste (=goede) vorm van het werkwoord, dus bijvoorbeeld: ik luister, wij schrijven, het meisje spreekt, de vrouwen lezen;
– let op de volgorde van de woorden in een vraagzin (=?)
– een zin moet een vraagzin worden als er een vraagteken (=?) achter de woorden staat;
– let ook op het gebruiken van de woorden in, met, naar.

voorbeeld:
1. ik (schrijven), boek
Ik schrijf een boek_____________________________________________
2. meisje, (schrijven), schrift
__________________________________________________________
3. hij, (schrijven), pen, ?
__________________________________________________________
4. wij, (luisteren), CD
__________________________________________________________
5. zij (mv.), (luisteren), radio
__________________________________________________________
6. jullie, (luisteren), muziek, graag, ?
__________________________________________________________
7. vrouwen, (spreken), Somalisch
__________________________________________________________
8. buitenlander, (spreken), Nederlands, ?
__________________________________________________________
9. veel Nederlanders, (spreken), Engels, ook. (let op de volgorde van de woorden!!)
__________________________________________________________
10. hij, (lezen), bibliotheek
__________________________________________________________
11. de man, de vrouw, (lezen), krant, samen (let op de volgorde van de woorden!!)
__________________________________________________________
12. de vrouw, (lezen), boek, ’s avonds (let op de volgorde van de woorden!!)
__________________________________________________________

Wil je het geleerde over werkwoorden nogeens herhalen of andere werkwoorden beter leren, klik dan op deze link.

